Når man bruger trådløst udstyr, så afhænger hastighed og stabilitet af mange faktorer udover dem på kablet udstyr bl.a.
– Placering af modem/router
– Afstand og forhindringer imellem modem og udstyret du bruger
– Udstyrets tilstand og standard

Der er flere måder at optimere det trådløse netværk på. Man kan eksempelvis forbinde en eller flere trådløse sender/modtager til modemmet og placere dem et stykke fra modemmet.

Vi anbefaler Access point / trådløs router, som bliver koblet til modemmet via netværkskabel. Vi kan ikke anbefale trådløse wifi-extendere idet disse tit mister omkring halvdelen af hastigheden og erfaringer viser, at de ikke kører så stabilt i længden.

Antenneforeningen Vejen tilbyder et LigoWave og et STRONG Access Point (AP), som kan blive sat op med dit trådløse navn og kode. Det vil sige, at det bare skal kobles til modemmet og så kommer det på netværket. Man kan leje og/eller købe dette og telefonisk support er med i prisen. Du finder mere info her

For at få den bedste oplevelse med det trådløse signal, når man bevæger sig fra rum til rum (roaming), er det vigtigt, at man sætter alle ens trådløse Access Points op med samme navn (SSID), kode og krypteringsform. Dette sørger vi for på de Access Points, som man køber eller lejer hos os.

Rækkevidden og stabiliteten af det trådløse er bl.a. også afhængig af afstand og hvor mange forhindringer signalet skal igennem, samt andre radiobølger og støj, som kan forstyrre signalet.

Generelt skal man sørge for, at ens trådløse sender er placeret højt – gerne op under loftet. Den skal ikke være i nærheden af andre elektriske apparater (støjkilder) eller metal genstande. Det er heller ikke godt at placere den tæt på varmekilder / radiator eller i vindueskarm.

Vi anbefaler placering af trådløs router og Access Point under loftet/ højt på væggen der, hvor du oplever dårlig dækning.

Ved etageadskillelse anbefaler vi placering af trådløs router og Access Point på hver etage:

En kæde er ikke stærkere end det svageste led og det samme gælder det trådløse signal. Hvis din smartphone, tablet eller anden trådløse enhed har en dårlig antenne, så vil du ikke kunne udnytte en trådløs forbindelse fuldt ud. Nogle enheder justerer også signalstyrken ned for at spare på batteriet.